Op zaterdag 1 oktober 2022 was ondergetekende aanwezig bij het concert van The Black Crowes. Deze band stond al heel lang op het verlanglijstje maar op de een of andere manier kwam het er steeds niet van. Nu wel. Als kers op de taart kwam DeWolff het voorprogramma verzorgen. Die hebben we natuurlijk wel vaker gezien.

Beide bands klinken als een klok: het geluid is perfect. Gelukkig ook geen ellenlange jams; zowel deWolff als de Crowes hebben er zin in en rocken er lekker op los.

Metalfan.nl schreef een mooi verslag over deze geweldige avond:
Na twee keer uitstellen gaat de tour van The Black Crowes nu wel door. Ondanks dat de veelvuldig ruziënde broers hadden gezworen nooit meer samen te spelen, is er iets gebeurd waardoor het gelukkig weer kan. Zaterdag 1 oktober 2022 staan ze in 013 en twee dagen later in AFAS Live te Amsterdam. Beide concerten zijn stijf uitverkocht waaruit geconcludeerd mag worden dat de band nog populair is.

De opener vanavond is niemand minder dan onze eigen DeWolff. Wat je verwacht, krijg je ook: soulvolle retro-(blues)rock die vol overgave en gevoel wordt gespeeld door de twee broers Pablo (gitaar) en Luka (drums) van de Poel, samen met toetsenist Robin Piso. In sommige nummers worden ze bijgestaan door een bassist en twee achtergrondzangeressen. Zelden past een opener zo goed bij de hoofdact. Vandaar dat de mannen daags na de opening van de tour in België een kwartiertje langer mogen spelen. Zowel DeWolff als het publiek genieten volop en dat geeft het optreden extra glans. Uiteraard spelen ze de net uitgebrachte single Heart Stopping Kinda Show van het aanstaande album Love, Death & In Between, waarvan de releaseshow op 5 januari in Paradiso te Amsterdam is.

Bij The Black Crowes draait het om de broers Chris (zang) en Rich (gitaar) Robinson. Ter ere van het inmiddels 32-jarig jubileum van het debuut Shake Your Money Maker (5x platina) wordt dit album integraal gespeeld, aangevuld met hits van één van de andere zeven albums. Op het podium staan naast de broers Isaiah Mitchell (gitaar), Raj Ojha (drums), Tim Lefebvre (bas) en Joel Robinow (toetsen).

Na intro Get Up (I Feel Like Being A) Sex Machine van James Brown rocken The Black Crowes erop los en spelen achtereenvolgens de tien nummers van het album Shake Your Money Maker. De sfeer in de zaal is top en dit krijgt de band mee. Onderling is er weinig contact tussen de bandleden en interactie met het publiek verloopt alleen via zanger Chris. Hier had meer ingezeten. De show is basic, maar daar hoeft de band het ook niet van te hebben. Degenen die hopen op spontane jams komen bedrogen uit. Bij het tweede nummer is er een onverwacht mooi moment als op uitnodiging van Chris broer Rich en hij samen in één microfoon zingen zonder elkaar op de bek te slaan. Bij het bekende Hard To Handle zingt het publiek massaal het refrein. Het geluid is overigens fantastisch. Muzikaal staat het als een huis en dat kan ook haast niet anders met zulke ervaren muzikanten. Gitaarliefhebbers kijken met jaloezie naar het setje vintage versterkers en boxen dat Rich heeft opgesteld.

Na de tien nummers van het Shake Your Money Maker album worden er helaas nog maar vijf nummers gespeeld, waarvan het bekende Remedy de afsluiter is. Als toegift krijgen we ook maar één nummer, namelijk een cover van Fleetwood Mac: ‘Oh Well’. Of en wanneer we The Black Crowes weer te zien krijgen na deze tour, is afwachten. Laten we hopen van wel, want er gaat vanavond niemand ontevreden naar huis.

De complete setlist van The Black Crowes:

1. Twice as Hard
  2. Jealous Again